Overleven tijdens black friday: tips en trucs voor de beste deals

Black Friday is een fenomeen dat in de laatste decennia vanuit de Verenigde Staten naar Europa is overgewaaid. De dag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, wordt beschouwd als het begin van het kerstseizoen. Om consumenten aan te sporen hun kerstaankopen te doen, houden winkels enorme uitverkopen met vaak ongelofelijke kortingen. De term ‘Black Friday’ werd voor het eerst gebruikt in de jaren ’60 in Philadelphia, waar hij een negatieve connotatie had vanwege het verkeerschaos en drukte op straat op die dag. Tegenwoordig wordt de term ‘Black’ vaker geassocieerd met de winkeliers die een ‘zwarte’ (profitabele) dag hebben. Ondanks kritiek en controverse blijft Black Friday groeien in populariteit. Veel winkels hebben nu Black Friday-uitverkopen die een week of langer duren, en ‘Cyber Monday’ is een nieuwe traditie geworden waarbij online winkels grote uitverkopen houden op de maandag na Thanksgiving. Hoewel het een Amerikaanse traditie is, heeft Black Friday nu een wereldwijde impact, met landen over de hele wereld die deelneemt aan de jaarlijkse winkelgekte.

Zwarte vrijdag en detailhandel

U kent het fenomeen ongetwijfeld, Black Friday – de dag na Thanksgiving waarop winkeliers in de Verenigde Staten hun producten aanbieden tegen sterk verlaagde prijzen. Deze dag heeft ook zijn weg gevonden naar de Nederlandse retailsector. Deze winkelfeestdag heeft een enorme impact op de detailhandel. Op Black Friday zien winkeliers hun verkopen vaak aanzienlijk stijgen. Deze verhoogde verkoop is te wijten aan het feit dat consumenten geneigd zijn om op deze dag grote aankopen te doen, vooral vanwege de aantrekkelijke kortingen. Black Friday kan ook een geweldige kans zijn voor winkeliers om hun oude voorraad kwijt te raken en ruimte te maken voor nieuwe producten. Echter, Black Friday kan ook een stressvolle tijd zijn voor winkelpersoneel. Het verhoogde klantverkeer kan leiden tot lange werkdagen en hoge druk. Bovendien kan de belangstelling voor Black Friday de verkoop in de weken voor en na deze dag aantasten, aangezien consumenten hun aankopen uitstellen in afwachting van de deals die Black Friday biedt.

Consumentengedrag tijdens black friday

Zoals u weet, staat Black Friday bekend om zijn enorme kortingen en aanbiedingen. Het trekt consumenten wereldwijd aan, die vaak in de rij staan uren voor de winkels opengaan. Dit fenomeen is zeer interessant om te bestuderen vanuit consumentengedrag perspectief. Vaak kopen consumenten meer dan ze eigenlijk nodig hebben, gedreven door de angst om een goede deal te missen. Dit wordt ook wel ‘FOMO’ genoemd: Fear Of Missing Out. Het verwachte geluk van het krijgen van een koopje kan soms het rationele denken van consumenten beïnvloeden. Daarnaast zijn consumenten ook bereid om extra moeite te doen om deze koopjes te bemachtigen. Het kan gaan om urenlang in de rij staan, winkels doorzoeken of zelfs fysieke confrontaties aangaan met andere kopers. Het internet heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de Black Friday-cultuur. Veel consumenten kiezen ervoor om online te winkelen, om de drukte te vermijden en om meer winkels te kunnen bezoeken. Het gemak van online winkelen heeft het consumentengedrag op Black Friday aanzienlijk veranderd.

kritiek en controverses rondom black friday

Black Friday is een dag die vooral bekend staat om zijn enorme kortingen en koopjes. Maar deze dag is niet zonder kritiek en controverses. Een veelgehoord argument tegen Black Friday is dat het overconsumptie en onverantwoord koopgedrag bevordert. Dit is zorgelijk, aangezien overconsumptie een grote bijdrage levert aan milieuvervuiling en klimaatverandering. Daarnaast zijn er ook zorgen over de arbeidsomstandigheden van werknemers in winkels en distributiecentra, die gedurende deze periode onder hoge druk staan om de grote vraag naar producten te beantwoorden. Vaak zijn deze werknemers laagbetaald en hebben ze weinig rechten. Verder is er controverse over de prijzen van producten tijdens Black Friday. Onderzoek heeft aangetoond dat sommige winkels hun prijzen vlak voor Black Friday verhogen, om vervolgens op de dag zelf ‘grote kortingen’ te kunnen aanbieden. Dit is een misleidende praktijk die consumenten kan bedriegen. Zo zijn er tal van kritiekpunten en controverses rondom Black Friday die aandacht verdienen.

Andere berichten uit deze categorie

Trendy sieraden en accessoires voor elke gelegenheid

Lees dit artikel

Vind de perfecte sieraden voor elke gelegenheid

Lees dit artikel

Hippe stijlen in grote maten jeans die nu in de mode zijn

Lees dit artikel